"ASSALAMUALAIKUM SELAMAT DATANG KE HALAMAN RESEPI TIMUR BARAT "

Friday, July 6, 2012

SIREH AIR GORENG / MASAK SUP

SIREH AIR/SIREH PASIR/SIREH LAUT


Mungkin tak ramai yang tahu khasiat pokok ni. Kita pun baru tau. Makcik bawah tu kasi tau. Makcik tu pulak diberitahu oleh  Aci yang tengah petik pokok ni tepi jalan. Tak tau lak apa nama pokok ni. Lupa tanya makcik tu. Makcik pun agaknya lupa nak tanya Aci. Jadi, try google. Nak google apa pun tak tau. Dah nama tak tau. Oleh sebab rupanya seakan2 sirih. Tumbuh kat tanah berpasir. Hentam taip je Sirih pasir. Keluar gambar sekeping je. Eh betul pulak teka!. Cuma ada dua nama lagi, Sireh air dan Sireh laut.

SIREH PASIR
Dikatakan pokok di boleh dijadikan ubat Ghout, buasir dan kencing tak lawas. Caranya rebus pokok ni dalam secekak, kemudian minum air dia. Ok...yang kita excited bukan pasal tu. Tapi rasanya yang sedap bila dimasak. Boleh juga buat ulam, tak pahit langsung dari akar ke daun. Tak sangka, sayur liar yang tumbuh melata, tepi bukit, tepi longkang, enak dimakan. Selalu cabut dan buang, atau mesin / racun rumput dengan dia2 sekali sebab semak. Lepasni boleh le buat satu batas tanam dia je. 




Cara masak tengok ikut turutan dibawah. Sonang bona...

RENDAM DALAM AIR SUPAYA PASIR JATUH KEDASAR DAN CUCI/BILAS/TOSKAN

RACIK BAWANG MERAH DAN PUTIH

IKAN TENGGIRI MASIN CARIK2
 Panaskan minyak, masukkan ikan masin/ikan bilis, dah garing masukkan bawang, dah wangi masuk kan sireh laut tadi. Boh garam sket. Dan perisa kalau nak. Siap. ( Separuh masak jangan layu sangat ). Kalau tak nak goreng, boleh buat sup. Campur je apa2 yang disukai hehe. Nak lebih sihat jangan letak minyak. Atau celur sikit dan buat ulam je.

SIAP DAH, TRY LE 


Ok, boleh makan. Sireh ni ada dua rasa kalau digoreng. Macam tauge pun ada, macam bayam pun ada. Tu yang unik sket. ( Tak tau le kalau buat ulam ). Sila cuba. Terutama yang ada sakit2 diatas tadi.

1 comment:

afeaz the peacemaker said...

klw buat ulam 2..bleh dikatakn sodap jgk la..rasa dia berlemak g2..